فضيلت انگشتر
ه ياقوت نگين درشت ركاب كانال
خادم گويد : آن كادو جنّيان را به بازار بردم و به به عبارتي مبلغى كه حضرت فرموده بود، فروختم .
فضيلت انگشتر عقيق و مدل نگين
واضح ميباشد آنچه از گويش پيامبران و امامان عليهم السلام در باره فضيلت انگشتر و جور نگين و نوشته آن روايت شده، سواي
عنايت بدين اصول، قانع كننده وجود ندارد و چه بسا شبهاتي را بر افكار مستولي ميسازد:
۱ ـ پيغمبر اسلام و اهل بيت عليهم السلام انگشتر را به قصد زينت و تفاخر و تجمّل به دست نميكردند.
۲ ـ آن بزرگان انگشتر به دست كردن و اعتنا در نقش نگين آن را از سنتهاي مهم و آرم اهل ايمان ميدانستند.
۳ ـ با بازبيني و تطبيق مورخ سياسي عصر پيغمبر و ائمه عليهم السلام و مراعات كلمات حك گرديده بر نگين انگشتر آنها،
ارتباط تنگاتنگ اين دو را درمييابيم. به اين بيان كه پيغمبر پهناور اسلام و ائمه هدي عليهم السلام در تعيين نقش نگين خويش
موقعيت و احوال حاكم برجامعه و مسلمان ها را آيتم دقت قرار ميدادند. به عبارت ديگر، اين كردار آنها نوعي واكنش و
جواب مطلوب به وضعيت اجتماعي و سياسي جامعه گاه به شكل تأييد و تشكر آشكار ميشد و هنگامي در قالب اعتراض.
انگشتر نقره مردانه با خطي بنده و نگين عقيقانگشتر مردانه نقره خط عبد و بنده نقش بسم الله
۴ ـ نقش نگين ائمه عليهم السلام گاه به منجر دگرگونيهاي جامعه تغيير و تحول پيدا ميكرد. حضرت ابي عبدالله عليه السلام
عبارت « انّ الله بالغ امره » و حضرت سجاد عليه السلام گزاره « خَزِيَ و شَقِيَ آدم كش الحسين » را بر نگين خويش نقش كرده
بودند. بعضي از امامان عليهم السلام به باعث تغيير و تحول وضع سياسي يا اين كه اجتماعي، نقش نگين خويش را بده بستان ميكردند.
چنانكه علي بن ابيطالب عليه السلام در زمان غصب خلافت و بعداز آن نگينهايي با نوشته هاي متعدد داشت.
۵ـ امامان عليهم السلام كه به نوشته نگين خويش عنايت داشتند، در معاشرت يا اين كه جواب به پرسشهاي اصحاب، نوشته
نگين خويش را مطرح ميكردند و دوست داشتند اصحاب نيز چنين باشند، حتي آنها در گفتارهاي خود نقش نگين پدران
خويش را به اطلاع شيعهها ميرساندند؛ چنانكه بعضا از ائمه عليهم السلام درايام خاصي مثل آدينه و اعياد ديگر،
انگشتر پدرشان را به دست ميكردند.حضرت سجاد عليه السلام به خاتم پدرش تختم ميفرمود. امام محمد باقر عليه
السلام نيز به خاتم جدش امام حسين عليه السلام تختُم ميكرد.
برچسب: انگشتر عقيق،