مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

سنگ زيباي اپال


اشكال گوناگون اپال
تيم اپال‌هاي مرغوب و انگشتر عقيق دربرگيرنده تعدادي از سنگ‌هاي گران‌بهاي شگفت‌انگيز مي‌گردد كه همگي داراي يك ويژگي مشترك مي باشند: درخشش آنها به سيرتكامل‌اي ميباشد كه به صورت مداوم تغيير رنگ مي‌دهد و كارشناسان به آن "درخشش اپال‌گون" مي‌گويند. بسته به نوع سنگ، محل كشف و رنگ، تفاوت ميان اپال تيره و اپال سياه، اپال سفيد و اپال پر‌نور، اپال شيري و اپال كريستالي، اپال ماتريكس، يووا ناتس در كوئينزلند و "اپال آتشين Fire Opal" معلوم مي‌گردد. اپال داراي گونه هاي و سيرتكامل هاي نامحدودي ميباشد. تفاوت ميان اشكال اپال از طريق بازي رنگ معلوم مي‌خواهد شد به غير از اپال آتشين كه آن هم به دليل شفافيت آن ميباشد. در صورتي‌كه اپال فاقد ويژگي بازي رنگ باشد به آن اپال معمولي گفته مي‌گردد. البته چه چيز موجب اين بازي رنگ مي‌گردد؟ جواب به اين سؤال براي مدتي طولاني غيرممكن بود. در ده سال‌ي 1960 گروهي از محققان استراليايي اپال را با ميكروسكوپ الكتروني آيتم تجزيه و تحليل قرار دادند و دريافتند كه گوي‌هاي كوچكي از ژل "سيليكا Silica" موجب انكسار نوروفروغ و در نتيجه بازي رنگ‌ها مي‌خواهد شد. ساختار فشرده‌ي اين گوي‌ها به سيرتكامل‌اي ميباشد كه فروغ هنگام عبور از آنها به تمامي رنگ‌هاي رنگين كمان(طيف نوري)‌تجزيه مي‌خواهد شد كه همواره جديد و گوناگون به حيث مي‌برسد.
اپال سياه يا اپالي كه داراي زمينه‌ي طوسي تيره ميباشد جالب‌ترين بازي رنگ را داراست. اپال كريستال كه از حيث زيبايي بعد از اپال سياه دردرجه دوم جاي‌دارد، به دليل شفافيت، بازي رنگ عميق و جذابي داراست. اپال سفيد و اپال شيري داراي پراكنده‌ترين رنگ‌ها و كم‌ترين قيمت ميباشند.
به خواسته به نمايش گذاشتن بازي رنگ اپال مرغوب، آنان بسته به نوع ماده نپخته به طور گرد يا بيضي، تراشِ كابوشن يا ديگر اشكال دامله تراش مي‌دهند. صرفا گونه هاي محدودي از اپال‌هاي با كيفيت براي "تراش‌هاي فاست‌دار Faceted" مطلوب ميباشند. تراش‌دهنده‌ي اپال مي‌بايستي درابتدا با تمركز هرگونه ناخالصي را با به كارگيري از تيغه برش الماس از بين غالب شود آن گاه طرح اوليه‌ي برش را پياده كند. در مرحله‌ي آنگاه برش نهايي، صيقل با كاغذ سنباده و در نهايت پرداخت با چرم مرطوب شكل مي‌گيرد.

 


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۸:۰۰ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :