مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

تفاوت زمرد با بريل سبز


گروه اي از واناديوم و كروميوم منجر ايجاد رنگ زمردي مي‌شود و هرچه رنگ آهن در زمرد اضافه باشد به سمت آبي رنگ خواهد رفت . امروزه طبق تمجيد موسسه گوهرشناسي GIA زمرد ، بريل سبز با سكو غلظت رنگي بالا و بدن يا اين كه ظلمات ميانگين تا تيره ميباشد و از لحاظ دسته رنگ (Hue) شايسته ترين رنگ ، رنگ سبز و سبز مايل به آبي‌رنگ ميباشد.
تفاوت زمرد با بريل سبز👈🏻 در شرايطي كه كه بريل سبز دارنده غلظ انگشتر عقيق ت رنگي تحت يا اين كه همان سبز معدود رنگ باشد به آن زمرد گفته نشده و آن را بريل سبز (green beryl) مينامند. در عكس بالا نيز تفاوت رنگ آن ها تماما پديدار ميباشد.
گونه هاي سنگ زمرد و مشابهات اسمي آنگونه هاي اسم زمردرنگ سبز اين گوهر در همگي جاي دنيا يكسان نبوده و طولاني تر بصورت نوارها و لكه هاي تيره و پر‌نور به چشم مي خورد. امروزه بعضا در تجارت در بين المللي جواهرات، گونه اي كه عنصر كروميوم سبب رنگ سبز آن ها گرديده را زمرد مي داند و مدل ديگر را “بريل سبز” مي نامند. گهگاه كلمه هايي نيز با اسم Emerald يار و همدم ميشوند كه معمولا گم راه كننده هستند كه در عكس بالا توضيح داده شده‌است.
بهسازي سنگ زمرد چه گونه ميباشد؟به علت فشار زياد هنگام تشكيل زمرد در زمين و موقعيت طاقت فرسا استخراج ممكن ميباشد زمرد طبيعي دارنده شكستگي ها و تركهاي فراواني باشد كه بهمين استدلال از قبل تا كنون جهت پوشاندن تركها آن را در مايعي مشابه روغن مخصوصي قرار داده و زمرد را بهسازي مي‌نمايند.
سنگ زمرد بهسازي گرديدهروغن زدن زمرد يك پروسه جهاني ميباشد و حدودا ۹۰ درصد زمرد هاي جان دار در بازار روغن خورده اند البته مي بايست اعتنا داشته باشيد كريستال زمرد ما بايستي دارنده شكستگي هاي رسيده به سطح باشند تا بتوان روغن را به آن وارد كرد. زماني زمرد راف از معدن استخراج مي شود آن را باطن بشكه هاي روغن مي اندازند و اين روغن موجب خل وچل و تسهيل در روند تراش آن مي‌گردد.
جهت بهبود رنگ نگين زمرد چه بايستي كرد؟رنگ زمرد نسبتاً اثبات ميباشد و در قبال نوروروشنايي تصنعي و يا اين كه طبيعي مانند خورشيد تغيير و تحول نمي نمايد و صرفا در دماي 700 تا 800 مرتبه سانتيگراد تغيير‌و تحول مييابد. در صورتيكه انگشتر زمرد شما در فيض تماس با ماده هاي شوينده زيبايي و جلاي خويش را از دست دهد مي بايست آن را در ظريفي از روغن فارغ از رنگ قرار دهيد. براي ارتقاء كيفيت رنگ و پرهيز از رفلكس نور و روشنايي در رخنه‌ هاي آن معمولا آن را با روغن يا اين كه موم، اپوكسي يا اين كه پلاستيك اشباع مينمايند.
طرز تشخيص زمرد طبيعي از بدلشيوه تشخيص سنگ زمرد اصلسنگ زمرد تا سال 1840 به صورت تصنعي و مصنوعي ساخت مي‌شد اما امروزه بصورت سنتز گرديده ارائه مي شود. تشخيص دسته طبيعي از سنتر گرديده آن بسيار خلل ميباشد و نياز به علم و تجربه بالايي داراست. سنگهايي كه ممكن ميباشد به علت تشابه به جاي آن عرضه شوند عبارت اند از: دمانتوئيد، ديوپسيد، ديوپتاز، گروسولار (گارنت سبز كروم دار).

خوشبختانه با عبور يا اين كه منعكس شدن اشعه ماورا بنفش در كريستال هاي تصنعي و يا اين كه طبيعي مي‌توانيم تفاوت آنها‌را مشخص و معلوم كنيم. گونه هاي تصنعي و مصنوعي آن اشعه ماورا بنفش را از خويش عبود مي‌دهند درنتيجه روشن خيس بنظر مي رسند. همينطور برخي زمرد هاي تصنعي مثل Grown – Flux بدليل ماده به عمل رفته در آنان هنگام قرار تصاحب كردن در معرض با ارتفاع موج بالا درخشش فلورسانت قرمز‌رنگ ماتي از خويش ساطع مي‌كنند در صورتيكه دسته طبيعي آن همچين نوعي رفلكس نمي‌كنند.


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ فروردين ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۳۵:۵۳ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :