مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

سنگ خون

انگشتر عقيق سنگ خون (به انگليسي: Heliotrope) يا اين كه يشم ختايي نوعي از سنگ عقيق سبز هست كه در سطح ان لكه‌هايي از مال يشم قرمز رنگ چشم مي گردد. گهگاه اين كاني به طور جمع‌اي تيره رنگ و دربردارنده لكه‌هاي قرمز‌رنگ اكسيد آهن چشم مي‌گردد. دسته سبز آن پلاسما اسم داراست كه ميتواند دارنده لكه‌هاي رنگ زرد پر رنگ نيز باشد و براي حكاكي بسيار مطلوب ميباشد شايسته ترين معادن سنگ خون در هندوستان موجود هست در برزيل، چين، استراليا و ايالات متحده نيز موجود است. پلاسما در زيمبابوه يافت شده است. در قرن ها وسطي از آنجاييكه نقاط قرمز‌رنگ اين سنگ را خون «مسيح» ميدانستند به‌اين سنگ اقتدار‌هاي خارق‌العاده‌اي نسبت مي‌دادند.
سنگ خون با فرمول شيميايي SiO2 از گروه كاني هاست و خاصيت فيزيكي و شيميايي آن مشابه كالسدوئن ميباشد. برش‌هاي آن به طور پلاك و سنگ دقيق در زينت آلات مصرف مي‌گردد. از واژه و كلمه يوناني helios به معناي خورشيد و آفتاب و trepein به مضمون‌ چرخيدن گرفته شده است. محلول در KOH SiO۲:۱۰۰٪ هم پا با ادخال‌هاي Al,Fe,Mg,Ca,Ni,Cr براي او‌لين توشه در تحليل اسلواكي كشف شد و از حيث صورت بلور: منشوري - پهن و كوتاه، رنگ: سبز تيره با لكه‌هاي قرمز‌رنگ يا اين كه قهوه اي-قرمز رنگ، شفافيت: غير روشن - نصفه روشن، شكستگي: صدفي و در منزلت‌بندي اكسيد ميباشد و منشأ تشكيل آن بعداز آتشفشاني - دگرساني ميباشد.
همايند كاني‌شناسي (پارانژ) آن كالسدوئن - اوانسيت- ژاسب- پلاسما- كالسدوئنشود. ميباشد. كاربرد آن: برش‌هاي آن به طور پلاك و سنگ دقيق در زينت آلات مصرف مي، از نگاه ژيزمان نسبتاًًَ كيميا ميباشد و اضافه در ايالات متحده، استراليا، آلمان، برزيل، هند، چين، نظارت اسلواكي، اطريش و انگلستان يافت ميشود.


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۵۹:۱۲ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :