مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

معرفي جواهري باستاني به نام؛ زبرجد

انگشتر عقيق  
زِبَرجَد مدل روشن و تراش‌خوردهٔ اليوين، از سيليكات‌ها و به رنگ سبز زيتوني ميباشد و نوعي جواهر به حساب مي آيد كه از قسم باستان همسايه خاورميانه و خاور نزديك آن را شناخته‌اند.
اسم زبرجد سبز (peridot) از كلمه و واژه عربي براي جواهر يعني faridat گرفته شده‌است.
گهگاه آن ها زمرد مرد بينوا يا اين كه chrysolite مي‌نامند واژه‌اي كه از كلمه و واژه يوناني سنگ طلا و جواهرات گرفته شده‌است.
اين مقاله را از دست ندهيد: معرفي سنگ متولدين ماهها و خاصيت سحري و درماني آن ها!
اين سنگ جلاي شيشه و روغني داراست و در مقابل مواد اسيدي استوار وجود ندارد و در قبال فشار و ضربه شديد سوراخ مي خورد؛ بدين ترتيب گهگاه با فلز پوشانده ميگردد. و گونه هاي cat's eye و star پريدوت كم ياب مي باشند.
مهم ترين معدن زبرجد در جزيره آتشفشاني درياي سرخ و معادن ديگر اين سنگ در ميانمار و استراليا و برزيل و چين و كنيا و مكزيك و پاكستان و سرلانكا و آفريقاي جنوبي ميباشد.
زبرجد توسط جنگجويان مبارزه‌هاي صليبي در قرن ها وسطي به اروپاي مركزي برده شد و اكثر زمان ها براي هدف ها مذهبي و كليسا بكار برده مي شد و يكي مالامال طرفدارترين سنگ‌ها در روزگار باروك بوده‌ميباشد.
اين سنگ را هم تراش جواهري ميدهند و هم كبوچن و دامله و ديدني ميباشد بدانيد كه اينك؛ اصلي ترين زبرجد تراشيده عالم با وزن ۳۱۹ قيراط در واشينگتن مراقبت ميشود.
رنگ ايده‌آل اين كاني سبز چمني ميباشد .
مشاهده كنيد: ترفندهايي بي آلايش براي رفع كدري جواهرات
زبرجد ناكامي دوگانه قدرتمند داراست و يك كدام از طرق تمايز در بين اين كاني و كاني‌هايي مانند زيركن و تورمالين سبز ميباشد.
راجع به شكستگي دوگانه مي بايست دقت كرد كه در شرايطي كه تصويري از پايين كاني چشم شود دو تصويره مي‌شودو رنگ اين كاني با حرارت كمرنگ‌خيس مي شود.
در قبلي و فعلا استخراج سنگ زبرجد يكي منحصربفردترين سنگ‌ها به شمار مي‌رود؛ چون اكثر سنگ‌ها در پوسته زمين تشكيل مي شوند و اين در حالي ميباشد كه سنگ جواهر زبرجد در لايه‌هاي زير تري از پوسته زمين تشكيل ميگردد.
اين مقاله را از دست ندهيد: كليه آنچه در رابطه سنگ كهربا و خاصيت درماني آن نمي‌دانيد!
عمق اين سنگ‌ها در گوشته زمين به بيست تا پنجاه مايل ميرسد.
اما در بعضي از نواحي به جهت عمل‌هاي برگه تكتونيكي و يا اين كه عمل آتشفشان ها، سنگ جواهر زبرجد به صورت طبيعي به سطح ها بالاتري از سطح زمين مي‌رسند.
زبرجد سنگي كيفيت خوب جواهر از مال اليوين معدني ميباشد.
اين سنگ به خانواده مواد معدني فاياليت- فورستريت وابستگي داراست.
بعضي ها زبرجد سبز را اليوين مي‌نامند، ولي هنگامي مساله سنگ جواهر مطرح مي‌گردد، زبرجد سبز اصطلاح بهتري ميباشد.
زبرجد جواهري با رنگ اختصاصي به خودش ميباشد به اين مفهوم كه رنگش در فيض تركيبات مواد شيميايي درونش ساخت گرديده و ارتباطي با ناخالصي‌هاي فرنگي ندارد؛ به اين ترتيب صرفا به رنگ سبز ميباشد.
در واقع زبرجد سبز يكي محدود سنگ‌هاي جواهر ميباشد كه صرفا يك رنگ داراست، گرچه اشكال رنگ‌هاي سبز مانند سبز پر‌نور مايل به زرد رنگ و سبز تيره هم درين دربين چشم مي شود.
معرفي و بازنگري خصوصيات سنگي جادويي به اسم؛ سنگ زبرجد
خصوصيت‌هاي گوهر شناسي زبرجدفرمول شيميايي: (Mg, Fe) ۲SiO۴ سيليكات آهن مگنزيمصورت بلور: راست لوزي، منشور فشرده، شيار‌هاي عموديرنگ: رنگ زرد مايل به سبز، سبز زيتوني، قهوه‌ايمقاومت: ۶/۵ تا ۷ بر روي مقياس Mohsشاخص انكسار: ۱/۶۵۰ تا ۱/۷۰۳چگالي: ۳/۲۸ تا ۳/۴۸ترك: نامشخصشفافيت: روشنانكسار دوگانه يا اين كه باخت دوسويه: ۰.۰۳۶ تا ۰.۰۳۸درخشندگي: شيشه اي، روغنيشب نمايي: ندارد


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۴۸:۴۷ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :