مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

خصوصيات سنگ سيترين

 انگشتر عقيق   چكيده نوشته‌ي‌علمي
سيترين يك گونه كوارتز با طيف رنگي زرد تا نارنجي رنگ مايل به قهوه اي ميباشد. نام اين سنگ از گويش فرانسوي citron در معناي ليمويي گرفته شده است. امروزه بيشتراز 90% سنگهاي سيترين فروخته گرديده در بازار بهسازي گرديده يا اين كه از تغيير و تحول رنگ آميتيست حين حرارت فروخته مي‌شوند. در گذشته تاجران آن را به عنوان “سنگ ثروت” با خويش حمل مي كردند و مردم از خاصيت سنگ سيترين در خطاها معده و كاهش استرس به كارگيري مي كردند.


درين نوشته‌علمي مي‌آموزيم كه: خصوصيات سنگ سيترين چه مي باشد و به چه رنگهايي موجود هست؟ سيرتكامل هاي تراش اين گوهر چه گونه ميباشد؟ طريق تشخيص سنگ سيترين اصل از تقلبي چه مي‌باشد و رويكرد هاي بهسازي و تغيير و تحول رنگ آن چه‌طور ميباشد؟ خاصيت سنگ سيترين چه چيزي ميباشد و چه كاربردي در سنگ درماني دارااست؟


خصوصيات كاني شناسي سيترين چه چيزي ميباشد
سيترين (Citrine) گوهري از خانواده مهم كوارتز ميباشد و بعد از آميتيست (كوارتز بنفش)، مهم‌ترين عضو خانواده كوارتز به اكانت آورده مي شود. نام Citrine برگرفته از رنگ زرد ليموئي آن در معناي “ليموئي رنگ” ميباشد. اين كاني پديده فلورسانس ندارد. مشقت سنگ سيترين 7 در مقياس موشواره بوده كه از خانواده خويش به ارث رسيده.


فرمول شيميايي اين گوهر، SiO2 ميباشد و در طبيعت با رخ كريستالي هگزگونال (تريگونال) يافت مي‌گردد ولي هميشه به صورت بلوري تنها و جدا از هم نيست و معمولا در كنار گوهرهاي ديگري به دست مي‌آيد كه بعضي از اينها، هم خانواده سيترين ميباشند (مانند كوارتز بي رنگ و آميتيست) و بعضي ديگر نيز، نمونه هاي متفاوتي از ساير گوهرها مي باشند.


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۷:۳۴ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :