مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

احجار كريمه (سنگ عقيق)

انگشتر عقيق  عقيق سنگي بسيار پربركت و سرشار از خاصيت است كه در احاديث متعددي بر اهميت آن تاكيد شده است. در گذشته اكثري از ائمه معصومين و پيامبران از اين سنگ به عنوان نگين انگشتر به كارگري نموده و بر خاصيت و اهميت آن در گشايش روزي و دفع بلايا تاكيد مي نمودند. درين في مابين عقيق يماني از اهميت ويژه اي برخوردار‌است. سنگ عقيق در كشورهايي همچون يمن، هندوستان، مرزوبوم ايران و چين در رنگ هاي گوناگون از پاراگراف قرمز‌رنگ، زرد و سپيد يافت ميگردد.






انگيزه از اين پژوهش بازبيني تمام موضوعات مربوط به سنگ عقيق ميباشد و كارايي گرديده كه درتوان قابليت و قابليت و امكان به سوالهاي مطرح گرديده دراين باره پاسخ داده شود و مومنين را به داشتن اين سنگ با ارزش دنيوي و معنوي، ترغيب نمايد.


تعريف‌و‌تمجيد سنگ عقيق

عقيق يك قول كوارتزي بي فيس به رنگ هاي مختلف ميباشد. سيرتكامل مرغوبتر آن به رنگ سرخ يا اين كه آلبالويي ميباشد، يك پيمان آن داراي نام و ترسيم به عقيق يمني يا اين كه يماني ميباشد، بيش تر نگين انگشتر ميكنند(1).


در تعريف و تمجيد ديگري از عقيق اين سيرتكامل ذكر شده ميباشد:


عقيق به انگليسي echite ، agate به عبري aqiq ، به هندي hakik ، به آلماني achate .


واژه عقيق از نام متشابه عبري در معناي موي نوزاد گرفته گرديده، زيرا نوباوه داراي گيسو زردرنگ عقيقي رنگ ميباشد. به اين ترتيب همگي گمان ها كه نام عقيق از روي نام رودي به همين نام در ايتاليا و جز آن گرفته گرديده بي پايه و بي قيمت مي گردد. اين كاني يا اين كه گوهر يكي‌از اشكال كاني كلسدون (خويش سيرتكامل اي از در كوهي) ميباشد كه گاهي داراي عده پيازي سان (يا اين كه داخل هم) با دواير نسبتا متحد المركز ميباشد. عقيق داراي تركيبي خيلي نزديك به كوارتز ميباشد اما سختي آن يكدست نيست


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۲:۴۲ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :