مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

سنگ هاي عقيق حكاكي گرديده

سنگ هاي عقيق حكاكي گرديده

انگشتر عقيق 

انگشتر نقره مردانه با نگين عقيق زردرنگ حكاكي گرديده Rg-n239عقيق تراشي مشتمل بر كنده كاري روي عقيق يا اين كه پررنگ كاري روي آن و ساخت شي ها كوچك و هنري و دكوري از آن ميباشد . پيشينه عقيق تراشي در كشور ايران به عهدوپيمان سومر بر مي شود . طرز عمل در‌اين صنعت اين چنين ميباشد كه بعداز برش سنگ ، آن را به وسيله چرخ تراش داده و آنگاه جلا مي‌دهند و بعداز آن طرح متبوع را روي آن به وسيله خودكار هاي منحصربه‌فرد تراش مي‌دهند و زيورآلاتي همچون انگشتر با نگين عقيق حكاكي گرديده ميسازند . راءس هنر عقيق تراشي در استان خراسان شهر مشهد است .

 اشكال عقيقعقيق سليماني:

 

عقيق سليماني يا اين كه سنگ باباقوري دسته رگه دار سنگ عقيق يماني ميباشد. سنگ خلنگ يا اين كه قلنج هم گفته مي گردد كه خلنگ در فارسي در معناي سياه‌وسفيد ميباشد. به عربي و در متن‌ها ديرين‌خيس فارسي به اسم سنگ باباغوري و جَزْع نيز آمده‌اند. عامل اين‌كه‌اين سنگ را باباغوري اسم گذارده‌اند به خيال و خاطر طرح صورت ديده داخل اين جور سنگ ميباشد كه هاله هايي حريم آن را گرفته‌ميباشد.

در تمدن عاميانه باوري موجود است كه عقيق سليماني با خودش خوش شانسي و يا اين كه بدشانسي مياورد. و احتمالا همين‌ خصوصيت منجر گرديده كه براي بدور كردن ديده بد انگشترهايي با نگين عقيق سليماني را به انگشت ميكنند.

عقيق يماني:

انگشتر نقره مردانه با نگين عقيق خراساني اصلبه طوري از عقيق كه رگه هاي رنگي اش به جاي سياه، طيف هايي از قرمز رنگ مي‌باشند عقيق يماني مي‌گويند. عقيق يماني را معمولاً به طور گنبدي يا اين كه به طور تيله مي تراشند.

عقيق دلربا:

 

سنگ دلربا از مدل سنگهاي ديده نواز است و در نگاه اوليه به حيث مي رسد كه ذرات اكليل سرتاسر سنگ را پوشانده ميباشد و همين جلوه سبب ساز مي گردد تا اين سنگ لحاظ هر تماشاچي اي را به خويش جلب نمايد. سنگ دلربا Goldstone بسيار ديدني ميباشد و درخشندگي آن اثبات و مستمر ميباشد و در ذيل روشنايي زيبايي آن چندين برابر ميگردد. سنگ دلربا براي خانم ها و آقايان بسيار پيشنهاد شده‌است بر اثر باورهاي پيشينيان و احاديث مكتوب، همدم داشتن اين سنگ عشق و علاقه و محبت را ارتقا مي دهد.


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۰:۳۰ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :