مقالات جواهرسازي مقالات جواهرسازي .

مقالات جواهرسازي

عيارسنجي نقره – چگونه عيار نقره را تشخيص دهيم؟


يك كدام از سوالاتي كه اكثري از اشخاص با آن روبرو مي گردند اين ميباشد كه چه طور عيار نقره را تشخيص دهيم و آن را عيارسنجي كنيم. خوشبختانه براي عيارسنجي نقره شيوه هاي مختلفي موجود هست كه برخي از مرسوم ترين آن ها را در تحت آورده ايم.انگشتر عقيق
كتاب يادگرفتن بازيافت طلا و جواهرات و نقرهعيارهاي نقرهنقره دارنده عيارهاي مختلفي ميباشد كه مرسوم ترين آن نقره 925 يا اين كه به عبارتي نقره استرلينگ است كه دربردارنده 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس ميباشد. از عيار هاي ديگر نقره مي شود به نقره 850 كه اضافه براي ايجاد ظورف نقره و سكه هاي نقره استعمال ميشود، نقره 958 كه به نقره انگليسي پر اسم و رسم ميباشد و نقره 950 كه به نقره فرانسوي شناخته مي گردد، اشاره نمود كه تمامي آنان از آلياژ شدن نقره و مس ساخته مي‌شوند.
طرز هاي عيارسنجي نقرهطريق هاي مختلفي براي عيارسنجي نقره وجود دارا هستند كه مي قدرت با استعمال از آن ها نقره را از غير نقره تشخيص بخشيد و عيار آن را مشخص و معلوم كرد. در ذيل به تني چند از اين نحوه ها اشاره مي‌كنيم.
اعتنا به كاربردي كه نقره دارااستيك كدام از بي آلايش ترين رويكرد هاي تشخيص نقره و حدس زدن عيار آن، دقت به كاربردي ميباشد كه نقره داراست. مثلا در‌حالتي كه نقره جواهر ميباشد، پس احتمالا عيار آن چيزي در ميان 850 تا 925 است و درصورتي كه نقره به عنوان مثال يك سكه ميباشد، عيار آن مي بايست 800 تا 900 باشد. ظروف، آينه و شعمدان و وسايل اينچنيني نيز كه با نقره درست شده باشند، دارنده عيار 850 تا 925 خواهند بود. جهت شناخت با عيارهاي مو جود نقره توصيه ميشود نوشته‌ي علمي اي در اين مورد، در تارنما ويكي پديا را مطالعه فرماييد.
دقت به آرم جان دار بر روي نقرهعيارسنجي نقرهيك كدام از ديگر از طريق ها تشخيص نقره از غير نقره و تقريب عيار نقره، اعتنا به علامتي ميباشد كه ممكن ميباشد روي نقره نوشته شده باشد به اين دليل‌كه سازندگان معمولا عيار نقره را روي جواهر يا اين كه پياله نقره درج ميكنند. براي مثال در شرايطي كه كه روي جواهري عدد 925 نوشته شده بود، بدين معنا ميباشد كه جواهر از نقره 925 يا اين كه به عبارتي استرلينگ تاسيس شده است. ولي اعتنا داشته باشيد كه احتمال تقلبي بودن اين نماد ها هم به هيچ عنوان معدود وجود ندارد.
عيارسنجي نقره با به كار گيري از محلول شورترآزمايش محلول شورتر شايسته ترين و مطمئن ترين نحوه براي تشخيص و عيارسنجي نقره ميباشد به گونه اي كه بوسيله آن، به راحتي مي اقتدار نقره را از فلزات ديگر تشخيص بخشيد. طرز انجام آزمايش محلول شورتر در ويدئوي پايين نشان داده شده‌است.

مراجعه به آزمايشگاه عيارسنجيدر بازار آزمايشگاه هاي عيارسنجي وجود دارا‌هستند كه در عوض مبلغ مقداري، نقره شما‌را عيارسنجي و براي آن قبض صادر ميكنند. آن‌ها براي اين فعاليت از نقره، يك‌سري گرمي مثال برداري مينمايند، آن گاه نقره را ذوب و خالص سازي كرده و آن‌گاه نقره نتيجه ها را توزين و به طريق خويش عيارسنجي مي نمايند. بدين ترتيب در صورتي‌كه نقره شما به طور شمش ميباشد بهتر ميباشد بدين آزمايشگاه ها رجوع نماييد تا آن‌ها عيار نقره شما‌را معلوم نمايند. اما در حالتي كه بخواهيد جواهرات نقره را عيارسنجي نمائيد، به شرط اينكه معيار جواهراتتان زياد باشد، گشوده هم مي‌توانيد بدين آزمايشگاه ها رجوع‌كنيد، چراكه آزمايشگاه قادر است در آغاز جواهرات را ذوب نمايد و آن گاه شمش به دست آمده را آيتم تست قرار دهد.
حرف نهاييكتاب يادگرفتن بازيابي طلا و جواهرات و نقره
همان گونه كه ذكر شد، يكي‌از شايسته ترين و مطمئن ترين روشهاي تشخيص نقره از فلزات ديگر و همينطور عيارسنجي نقره، آزمايش محلول شورتر ميباشد. براي اين كه بتوانيد نقره را با محلول شورتر عيارسنجي فرماييد، خير فقط مي بايست با شيوه انجام آزمايش محلول شورتر آشنا باشيد، بلكه بايستي فرمول و طرز توليد آن را هم بدانيد. در كتاب آموزشي “بازيابي شيميايي طلا و جواهرات و نقره” طرز ايجاد محلول شورتر و همينطور شيوه انجام آزمايش محلول شورتر فراگيري داده شده‌است. اين كتاب را ميتوانيد از روش تارنما ذيل تنظيم فرمائيد:


برچسب: انگشتر عقيق،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۰:۳۷ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :